Fit to Fly

Mikor kell ellenőrizni a repülési alkalmasságot?

Akut betegség, krónikus egészségügyi problémák vagy terhesség esetén gyakran felmerül a kérdés, hogy az utazó alkalmas-e a repülésre. A repülésre való alkalmasság igazolása előtt részletesen meg kell vizsgálni az utas egészségi állapotát. De ki a felelős ezért a vizsgálatért? És mely betegségek okozhatnak különösen nagy valószínűséggel problémát? Válaszolunk a legfontosabb kérdésekre.

„Fit to fly” az utasszállító repülőgépen

A legtöbb esetben egy utasszállító repülőgép több mint 12 000 méteres utazómagasságot ér el. A repülőgépen kívül a levegő ebben a magasságban rendkívül ritka. Az utastérben a légnyomás technikailag szabályozott, de még mindig megfelel egy hegycsúcson, 2400 méteres magasságban uralkodó nyomásviszonynak. Egészséges utazók számára ez persze nem jelent problémát.

Ha viszont az utazó beteg vagy legyengült, egészségügyi komplikációk léphetnek fel: például a repülőgépben lévő kevésbé oxigéndús levegő káros hatású lehet, ha az utas tüdőbetegségben szenved. Ezenkívül a repülőgépen uralkodó nyomásviszonyok miatt a testben lévő légzsákok kitágulnak, amit bizonyos egészségügyi állapotok esetén mindenképpen el kell kerülni. Súlyos fertőző betegségek, különböző pszichológiai problémák és a közelmúltban végzett műtétek is jelenthetik azt, hogy a páciens nem tekinthető repülésre alkalmasnak.

Akut helyzetekben továbbra is meg kell jegyezni, hogy a repülőgépen nyújtott alap orvosi ellátás gyakran nem elegendő egy súlyos állapotú páciens számára. Viszont a beteg együtt utazhat egy orvosi végzettségű légiutaskísérővel, akinél sürgősségi orvosi felszerelés is rendelkezésre áll. Lehetőség van továbbá hordágy felszerelésére is, amely lehetővé teszi a fekvő helyzetben történő szállítást. Különösen azonban az intenzív ellátást igénylő betegek esetében ez nem elegendő.

Ki dönt?

A repülésre való alkalmasságról szóló végső döntést nem a kezelőorvos vagy a beteg háziorvosa hozza meg. Csak azt tudja igazolni, hogy a páciens az ő szemszögéből nézve repülésre alkalmas-e. A végső szót mindig a légitársaság mondja ki, bár az orvos értékelése nem kötelezi őket semmire.

Ezért a beteg utazóknak kifejezetten ajánlott, hogy előzetesen lépjenek kapcsolatba a légitársasággal, hogy tisztázzák repülésre való alkalmasságukat. Ehhez a légitársaság orvosi szolgálata írásos információt kér a beteg egészségi állapotáról, amelyhez általában egy speciális űrlapot kell kitölteni. Ennek alapján döntenek arról, hogy a beteg repülésre alkalmas-e. A feldolgozás általában 1-2 napot vesz igénybe. Itt minden légitársaság a saját irányelveit követi.

Azonban még ez az értékelés sem kötelező érvényű. Ha a beteg állapota a repülés napján eltér az előzetesen leírtaktól, a kapitány megtagadhatja a beteg felvételét. Döntésében kizárólag utasai – köztük a beteg utas – jóllétét köteles szem előtt tartani, ezért nincs jogi kötelezettsége arra, hogy a beteget magával vigye.

Menetrend szerinti járaton való utazás orvosi kísérettel

Bár a beteg általában alkalmas arra, hogy utasszállító repülőgéppel repüljön, a repülés során számos esetben orvosi segítségre is szüksége lehet. Ilyen körülmények között a beteget orvosi kísérő - általában orvos vagy mentős - segítheti. Ha a beteg képes ülni, általában business osztályon utazik: a többletkomfort azt jelenti, hogy kényelmesebben és így kíméletesebben szállítható. Ezenkívül az egészségügyis kísérő nagyobb mozgási és cselekvési szabadsággal rendelkezik, ha egy esetleges beavatkozására lenne szükség.

Ha a beteg csak fekve szállítható, a repülőgépbe egy speciális betegágyat kell beszerelni. A többi utastól egy függönnyel elválasztva a beteg utas kényelmesen fekhet, miközben a kísérő gondoskodik a jóllétéről. Sok légitársaság azonban visszariad a betegágy telepítésének költségeitől, ezért ezt az úgynevezett hordágyat általában csak hosszú távú járatokon használják.

„Fit to fly” a mentőrepülőgépeken

Egy speciális mentőrepülőgép akkor is képes beteget szállítani, ha a menetrend szerinti repülőgépen történő utazás kizárt. Ezért itt kevesebb követelménynek kell megfelelni a repülésre való alkalmasság megszerzéséhez. A fedélzeten lévő intenzív orvosi felszerelésnek köszönhetően még a súlyos állapotú utasok is biztonságosan szállíthatók. Ezenkívül a beteget kizárólag egészségügyi szakemberek kísérik - nem pedig a fertőzéstől védendő utasok.

Végül, de nem utolsósorban a mentőrepülőgép kabinnyomása szükség esetén úgy szabályozható, hogy az ne legyen hatással a beteg egészségére. Ebből a célból úgynevezett tengerszint feletti repülést végeznek, amely során a kabinnyomás technikai intézkedésekkel és csökkentett repülési magassággal a földi szinten tartható.

Ki dönt?

Még a mentőrepülőgéppel történő betegszállítás esetén sem döntő tényező, hogy a tartózkodási helyen a háziorvos vagy a kezelőorvos repülésre alkalmasnak ítéli-e a beteget. Gyakran nem ismerik eléggé a mentőrepülőgép fedélzetén lévő lehetőségeket ahhoz, hogy megalapozott döntést tudjanak hozni. Egyes orvosokat gazdasági megfontolások is vezérelnek, és azért utasítják el a repülésre való alkalmasságot, mert ők maguk szeretnék folytatni a kezelést. Az ilyen határozat azonban nem kötelező érvényű.

Csak a repülőgépen jelenlévő kezelőorvos dönthet arról, hogy a beteg megkapja-e a repülésre való alkalmasságot. Végül az orvos ú felelősséget vállal a légi betegszállítás végrehajtásáért is. A repülőorvos tudja a repülésgyógyászat területén szerzett szakképzettségének és többéves gyakorlati tapasztalatának köszönhetően a legjobban értékelni a beteg szállításra való alkalmasságát.

Betegszállítás a mentőrepülőgépen

A mentőrepülőgépen történő betegszállítás rugalmasan megszervezhető: ezek a speciális gépek a regionális repülőtereken is le tudnak szállni, és így szükség esetén a beteg közvetlen közelében állnak készenlétben. Gyakran előfordul, hogy a mentőrepülőgépek még aznap vagy másnap megkezdhetik a betegszállító repülést.

A fedélzeten a beteg olyan körülményeket talál, amelyekre egy modern intenzív osztályon is számíthat. A mentőrepülőgép felszerelése tökéletesen igazítható a beteg klinikai képéhez. Az orvosi ellátásért egy tapasztalt, jól összehangolt, repülőorvosból és mentőorvosból álló csapat felel. A mentőrepülőgépeket elsősorban nemzetközi utakon vetik be. A legtöbb esetben külföldről történő hazaszállítást  kell végrehajtani, vagy a beteget éppen, hogy külföldre kívánják szállítani, hogy ott a a saját szakterületükön a világ legjobb orvosai kezeljék.

Az Ön megbízható partnere a mentőrepülésekhez

Ha orvosi ellátást nyújtó repülőjáratra van szüksége, mi vagyunk az Ön megbízható partnere. Tapasztalt csapatunk szívesen ad tanácsot Önnek a lehetőségekről, orvosi részlegünk pedig az orvosi dokumentáció alapján ellenőrzi, hogy a beteg alkalmas-e a repülésre, és ha igen, milyen körülmények között. Gyorsan és megbízhatóan megszervezzük az Ön mentőrepülését - beleértve az összes szükséges földi szállítást az "ágytól ágyig" szolgáltatásunknak köszönhetően.

Kapcsolatfelvétel

További kérdése van, vagy máris szeretne egy nem kötelező érvényű megkeresést küldeni nekünk? Akkor a hét minden napján éjjel-nappal elérhet minket. Lépjen kapcsolatba velünk:

Vissza az áttekintéshez