Repülés vérszegénységgel

Olvasási idő: 3 perc

A repülőgép az utasok számát tekintve a második legbiztonságosabb közlekedési eszköz a világon. Az első helyen a liftek állnak, de ezek mozgástartománya eléggé korlátozott. Ma már bárki körülbelül 60 óra alatt megkerülheti az egész Földet repülőgéppel, és ez főként azért működik, mert a modern utasszállítók körülbelül 10 000 méteres tengerszint feletti magasságban repülnek. Ebben a magasságban a légellenállás a vékony légkör miatt olyan alacsony, hogy a hajtóművek segítségével 1000 km/h körüli sebesség is elérhető. A vékony légkör azonban azt is jelenti, hogy sokkal kevesebb oxigén van a levegőben, mint a föld közelében.

Mentőrepülőgép leszálláshoz készülődik

Természetesen a repülőgép utasai nincsenek igazán kitéve annak a nyomásnak, ami a föld felett 10 km magasságban uralkodik. Minden olyan utasszállító repülőgép, amely képes ilyen magasságot elérni, speciális nyomás alatt álló utastéri rendszerrel rendelkezik, amely magasabb légnyomást és több oxigént tartalmazó légkört hoz létre. A repülőgépek tervezőinek azonban kompromisszumokat kell kötniük. Egy olyan túlnyomásos kabin megépítése, amely nagyjából 200 méteres tengerszint feletti magasságnak megfelelő légkört hozna létre 10 000 méteres magasságban, túl nehézzé tenné a repülőgépet.

Valójában egy repülőgép légköre, amikor messze a felhők felett száguld, nagyjából 2500-3000 méteres magasságnak felel meg. Az egészséges embereknek ezzel általában nincs problémájuk a repülés során. Körülbelül 4000 méteres tengerszint feletti magasságig a szervezet a szívverés fokozásával képes kompenzálni a levegő alacsonyabb oxigéntartalmát, képzett személyek esetén ez még sokkal nagyobb magasságban is működőképes tud lenni. Ha azonban az utas vérszegénységben szenved, ez problémás lehet. Mi, a Légi Mentőszolgálati Központban speciális légiszállítást szervezünk a vérszegénységben szenvedők számára.

Mi a vérszegénység?

Korábban a vérszegénységet sápadtságnak is nevezték, mert a jellemző a betegekre, hogy nagyon sápadt az arcuk. A vérszegénység a vér hemoglobinszintjének csökkenése, az úgynevezett anémia. A hemoglobin a vörösvérsejtekben található fehérje, amely a légzéssel felvett oxigénmolekulák megkötéséért felelős, hogy azok a véráram útján a szervekbe kerülhessenek. A vérben lévő túl kevés hemoglobin fehérje következésképpen oxigénhiányt okoz a szervezetben. Különböző alapbetegségek okozhatják a hemoglobinhiányt. A vérszegénység tehát soha nem önálló betegség, hanem egy másik betegség következménye.

Vörösvérsejtek

Miért is olyan problémás a vérszegénységgel diagnosztizáltaknak a repülés?

Mint már említettük, a légköri nyomás a normál utasszállító repülőgépekben körülbelül 2500 m tengerszint feletti magasságnak felel meg. A levegő oxigéntartalma 21% körül ugyanolyan magas, mint a föld közelében, de a szervezet az alacsonyabb légköri nyomás miatt már nem tud annyi oxigént felvenni, mint általában. A vér telítettsége 98%-ról körülbelül 92%-ra csökken.

A vérszegény személyek oxigéntelítettsége már eleve alacsonyabb, ami kritikus oxigénhiányhoz vezethet a repülőgépen. Ennek még inkább kedvez a repülőgép nagyon száraz levegője. Az alacsonyabb páratartalom hatására kitágulnak a test erei, ami megnövekedett oxigénigényt eredményez. A vérszegénységben szenvedő beteg szíve gyorsabb szívveréssel próbálja kompenzálni az alulellátottságot, és a légzésszám is megnő. Ez végső soron a légzőrendszer vagy a keringés összeomlásához, sőt akár szívmegálláshoz is vezethet.

Külföldön hirtelen kialakuló vérszegény állapot esetén mi a teendő?

Bárki, aki megbetegszik vagy balesetet szenved utazás közben, bizonyos körülmények között lehet vérszegény, például belső vagy külső vérzés miatti nagyobb vérveszteség, de akár fertőzések miatt is. Ez azt jelenti, hogy az eredetileg tervezett visszautat az utasszállító repülőgéppel nem lehet megtenni anélkül, hogy ne tennénk ki magunkat igen nagy kockázatnak.

Rövid távolságok esetén a visszaút mentőautóval is megoldható, de már a közepes és még inkább a hosszú távolságok esetén sincs ésszerű alternatívája a repülőgépnek. A vérszegénységgel való repülés azonban lehetséges, ha azt egy úgynevezett tengerszint feletti repülés keretében végzik.

Mi az a tengerszint feletti repülés?

Nyomásmérő manométer

A vérszegénységben szenvedő betegek számára speciális,nyomás alatt álló kabinú mentőrepülőgépet biztosítunk: akár egy hosszútávú repülőút is lehetséges a vérszegénységben szenvedők számára, mivel az utastér nyomását a nyomás alatt tartott kabin a talaj szintjén tarthatja. Még akkor is, amikor a repülőgép felemelkedik 9000 m-es utazómagasságra, a kabinnyomás a tengerszint feletti 600 m és 900 m közötti szinten marad.

Mennyibe kerül a vérszegénységgel való repülés?

Fontos kérdés, de nem könnyű megválaszolni. Ehhez először is tisztázni kell bizonyos pontokat:

  • Milyen formában van jelen a vérszegénység, és mi az alapbetegség?
  • Lehetségesek különböző repülési útvonalak?
  • Mennyi ideig tart a repülőút a választott útvonaltól függően?
  • Lehetséges-e átszállás vagy sem?

Már ebből a négy kérdésből is további kérdések vagy válaszok vezethetők le. Például, hogy milyen típusú repülőgépet kell kiválasztani, és hogyan kell összeállítani a fedélzeti egészségügyi személyzetet a beteg optimális ellátásának biztosítása érdekében. A legjobb, ha azonnal felhív bennünket, hogy az Ön esetére és a tények alapján egy nem kötelező érvényű ajánlatot tudjunk tenni.

Repülés vérszegénységgel a Légi Mentőszolgálati Központ szervezésében

Nem csak a tengerszint feletti repülés megszervezésében segítünk Önnek. A külföldi indulástól a Magyarországra való végleges megérkezéséig ott vagyunk Ön mellett. Betegágyról betegágyra szolgáltatásunk magában foglalja a mentőautó megszervezését külföldön a repülőtérre történő szállításhoz és Magyarországon a repülőtérről a kórházba történő szállításhoz egyaránt. Számos nyelven beszélünk, és még több országban jelen vagyunk. Kapcsolataink és hálózatunk segítségével gondoskodunk arról, hogy Ön vagy szerettei a vérszegénység ellenére épségben és egészségesen térjenek haza.

Kapcsolatfelvétel

További kérdése van, vagy máris szeretne egy nem kötelező érvényű megkeresést küldeni nekünk? Akkor a hét minden napján éjjel-nappal elérheti ügyfélszolgálatunkat itt.

Lépjen velünk kapcsolatba