Koronabetegek hazaszállítása intubálással

Olvasási idő: 3 perc

Ha a koronavírus-fertőzés súlyos lefolyású, a betegnek gyakran további lélegeztetésre van szüksége. A betegség miatt a saját tüdő nem elég hatékony ahhoz, hogy önállóan ellássa a szervezetet elegendő mennyiségű oxigénnel. Ehhez az olyan behatolásmentes eljárásokat részesítjük előnyben, amelyek során a páciens légzőmaszkon keresztül további oxigént kap. Amikor azonban ez nem elegendő, a beteget intubálni kell. Mi is pontosan az intubálás és milyen hatással van a koronavírusos beteg hazaszállítására?

Mi történik az intubálás során?

Az intubálásnál egy üreges csövet, úgynevezett tubust vezetnek le a beteg garatján és légcsövén. Az üreges cső elég stabil ahhoz, hogy nyitva tartsa a légutakat, és egyidejűleg megakadályozza, hogy idegen anyagok, például nyál jusson a tüdőbe. A tubus külső végére rácsatlakoztatható a lélegeztetőgép, ami túlnyomás által bejuttatja az oxigént a tüdőbe.

A beteget az intubálás alatt mesterséges kómába helyezik. Ennek megfelelően az intubálásból semmit nem érez. A légzőizmok működése leáll, mert az oxigénellátás biztosított.

Az intubálás előnye: Nagyobb mennyiségű oxigént lehet hosszabb időn át közvetlenül a tüdőbe pumpálni. Mivel a beteg oxigénellátása már nem a saját légzési képességtől függ, biztosítva van az egyenletes ellátás. Azonban az intubálásnak hátrányai is vannak: Ez egy beavatkozást igénylő eljárás, ezért potenciálisan megterheli a szervezetet.

Korona-mentőrepülőgépek és intubálás

Ha egy koronavírusos beteget kell mentőrepülőn szállítani, az intubálás nem akadály. A fedélzeten található egészségügyi berendezések lehetővé teszik az intubált betegek szállítását és folyamatos lélegeztetését, amennyiben egyébként repülőképesek.

Ezzel ellentétben a kórházban beavatkozásmentesen lélegeztetett betegek egy részét a mentőrepüléshez intubálni kell. Most közelebbről is bemutatjuk ezt az eljárást itt.

Miért kell egyes betegeket a mentőrepülőn intubálni?

A koronavírus-fertőzés annyira legyengítheti a tüdőt, hogy normál körülmények közt, a földön is már mesterséges lélegeztetésre van szükség. Ehhez hozzáadódik, hogy a repülőn a repülési magasság miatt a levegő kevesebb oxigént tartalmaz. Emiatt a legyengült tüdő még több oxigén ellátást igényelne, és ez egy bizonyos ponton már nem garantálható beavatkozásmentes módszerekkel.

Mivel az intubálás egy viszonylag összetettebb eljárás, lehetőség szerint ne repülés közben történjen – főleg ne egy fertőző koronavírusos betegeknél. Azonban a fedélzeten megvan erre a lehetőség és szükség esetén a beteg intubálható a mentőrepülőn. Azonban az ilyen vészhelyzeteket lehetőleg minden áron el kell kerülni. Ezért az nem megoldás, hogy előbb várunk és „kipróbáljuk“, hogy vajon a beavatkozásmentes eljárások elegendőek-e.

Mikor kell egy betegeket a mentőrepülőn intubálni?

Szerencsére az intubálás csak a nagyon súlyos lefolyású koronavírus-fertőzés esetén szükséges. Sajnos nincs egy olyan egyetlen érték, amelyről az orvos pontosan le tudná olvasni a szükségességet. Sokkal inkább a beteg általános állapotát kell a döntésnél figyelembe venni. Mindenesetre elmondható, hogy azokat a betegeket, akiket egy mentőrepülőn intubálni kell, már ezt megelőzően a kórházban is nagyobb mennyiségű oxigénnel lélegeztetnek.

Alternatívák az intubált koronabetegek hazaszállítására?

Az intubálás gyakran kétségeket és félelmeket kelt a hozzátartozók körében és gyakran elutasítják - különösen, ha azt a mentőrepülés céljából kell végrehajtani és az adott pillanatban a földön nem szükséges. Intubálás nélkül a beteg azonban nem repülőképes, ezért a mentőrepülésre nem kerülhet sor. Van ilyen helyzetben másik megoldás? Sajnos minden további lehetséges megoldás jelentős hátrányokkal jár és ezért csak ritkán jöhet szóba.

  • A mentőautóval történő szállítás esetén elkerülhető, hogy a beteget kitegyük a repülőgép oxigénben szegény levegőjének. Ezzel ellentétben azonban más problémákkal jár. A mentőautóval történő hosszú utazás sokkal megterhelőbb és megerőltetőbb a beteg számára, ezért sok esetben kizárt. Ezenkívül a helyszűke ellenére a mentőautónak elegendő oxigénnel kell rendelkeznie az utazás idejére – beleértve a tartalékot is, hogy fel legyen készülve a váratlan eseményekre, például egy közlekedési dugóra. Ezért az ilyen hazaszállítás csak nagyon rövid szakaszokon kivitelezhető.
  • A mentőhelikopter azonban nem repül olyan magasan, mint egy repülő, ezért a levegő oxigéntartalma is magasabb a fedélzeten. Ezzel ellentétben azonban a hatótáv lényegesen rövidebb, ezért a helikopternek gyakran meg kell állnia tankolni. Ezenkívül a helikopterben is csak kevés hely van az oxigénpalackoknak, ezért szinte mindig eltanácsoljuk ettől a közlekedési eszköztől.
  • A kivárás is csak korlátozott megoldás: Természetesen a beteg kórházban maradhat a helyszínen abban a reményben, hogy az állapota javul annyira, hogy később a mentőrepülés intubálás nélkül kivitelezhető legyen. A koronavírusos beteg visszaszállításának oka azonban általában a helyszíni egészségügyi helyzettel való elégedetlenség. Ezért észszerűtlennek tűnik az az elképzelés, hogy ebben a helyzetben jelentős javulás következik be. Ezenkívül fennáll egy bizonyos kockázat arra, hogy a koronavírus-betegség tovább súlyosbodik, és a beteg végül már intubálással sem lesz szállítható.

Összegzés

Az intubálás melletti vagy elleni döntés mindig a beteget és a hozzátartozót illeti meg. Az ezzel kapcsolatos aggodalmak teljes mértékben érthetők. Azonban figyelembe kell venni, hogy egy komoly orvos csak akkor tanácsolja az intubálást, ha az előnyök vannak túlsúlyban. Sajnos bizonyos körülmények közt mérlegelni kell a koronavírusos beteg hazaszállítására irányuló kérést a kizárólag beavatkozásmentes lélegeztetés iránti kéréssel szemben. A legtöbb esetben nincs reális alternatívája a mentőrepülővel történő szállításnak.

Kapcsolatfelvétel

További kérdése van, vagy máris szeretne egy nem kötelező érvényű megkeresést küldeni nekünk? Akkor a hét minden napján éjjel-nappal elérhet minket.

Lépjen velünk kapcsolatba